סרטן הערמונית 29.04.2021

סבילות ברכיתרפיה כטיפול יחיד בסרטן הערמונית והשפעתה על איכות החיים

המחקר בחן את הרעילות וההשפעה על איכות החיים לאחר שימוש בברכיתרפיה במינון גבוה כטיפול יחיד לסרטן הערמונית

הרעילות ארוכת-הטווח של ברכיתרפיה במינון גבוה (high dose-rate) כטיפול יחיד בסרטן הערמונית איננה מאופיינת כל צרכה. בכתב העת Radiotherapy & Oncology פורסמו תוצאותיו של ניסוי קליני אקראי בשלב II שבחן את הרעילות המאוחרת והשינויים באיכות החיים המקושרים למצב הבריאותי (health related quality of life - HRQOL) של שתי שיטות טיפול שונות.

במחקר נכללו מטופלים עם סיכון נמוך או בינוני לסרטן ערמונית על פי ה-NCCN.י170 המטופלים קיבלו באופן אקראי טיפול יחיד במנת קרינה של 19 GY או שני טיפולים בשתי מנות של 13.5 GY בהפרש של שבוע זו מזו. הרעילות נמדדה תוך שימוש ב-Common Terminology for Adverse Eventsי(CTCAE) v4.0 ו-HRQOL נמדדה בעזרת ה-Expanded Prostate Index Compositeי(EPIC).

משך המעקב החציוני היה 63 חודשים. ההיארעות המצטברת לחמש שנים של רעילות בדרגה 2 ומעלה במערכות השתן והמין (GU) ובמערכת העיכול (GI) היתה 62%; 12% בזרוע בה קיבלו המטופלים טיפול יחיד ו-47% ו-9% בזרוע של שתי ההקרנות, בהתאמה.

רעילות מדרגה 3 במערכות השתן והמין נראתה רק בזרוע בה ניתן טיפול יחיד, עם היארעות מצטברת של 2%. השכיחות לחמש שנים של רעילות GU מדרגה 2 היתה 29% בזרוע הטיפול היחיד ו-21% בזרוע של שתי ההקרנות, עם רעילות GI מדרגה 2 של 1% ו-2% בהתאמה.

בקבוצת שתי ההקרנות לא נמצא שינוי משמעותי ב-HRQOL של מערכת השתן בהשוואה למצב הבסיסי, מעבר לשנה הראשונה. לעומת זאת, בזרוע הטיפול היחיד נמצאה ירידה ב-HRQOL במערכת השתן גם לאחר ארבע וחמש שנים. ירידה מובהקת ב-HRQOL המינית נצפתה בשתי זרועות המחקר בכל נקודות הזמן שנבדקו, כאשר במערכת העיכול לא נצפו שינויים.

לסיכום, טיפול יחיד בסרטן הערמונית על ידי ברכיתרפיה במינון גבוה הוא טיפול נסבל, עם השפעה מינימלית על ה-HRQOL.

מקור: 

Corkum, Mark et al. Radiotherapy & Oncology. 2021 Mar;156:160-165. doi: 10.1016/j.radonc.2020.12.021.

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן ערמונית,  איכות חיים,  רעילות,  ברכיתרפיה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו