סרטן הערמונית 16.08.2020

אופציה מעשית פשוטה: בדיקת שתן ביתית לסרטן הערמונית

על מתודולוגיה המאפשרת איסוף שתן על ידי חולי סרטן הערמונית בבית ולאחר מכן העברתו למעבדה לאנליזה

בדיקת שתן. אילוסטרציה

שתן מחולים עם סרטן הערמונית (PCa) מכיל שעתוקי גנים אשר משמשים לאבחון PCA ופרוגנוזה. באופן היסטורי, נאספו דגימות שתן של מטופלים לאחר בדיקה רקטלית ידנית (DRE) של הערמונית, שנחשבה כנדרשת לצורך הגברת הפרשות הערמוניות בשתן.

במאמר זה מתוארת מתודולוגיה המאפשרת איסוף שתן על ידי חולים בבית ולאחר מכן העברתו למעבדה לאנליזה. בנתונים המוצגים במאמר נראה כי כמות ה- RNAואיכותו באיסוף השתן הביתי היו דומות לאלו של שתן שנאסף לאחר בדיקה רקטלית ידנית עם שיפור מסוים ברגישות לגילוי TMPRSS2:  תעתיקי ERG על ידי RT-PCR. פרוטוקול האיסוף הביתי מספק את האפשרות למחקרי PCa בהיקף נרחב ללא אי הנוחות, העלות וההוצאות של חולים שנאלצים לבקר במרפאה.

שיטת איסוף השתן הביתית מסתמכת על שימוש בחומר משמר מסחרי המאפשר לשמור על דגימות בטמפרטורת החדר ללא פגיעה באיכות ה-RNA. איסוף  RNA ללא תאים בשיטת מיצוי ואקום בנפח גבוה העלה את סך של ה-RNA, שיפר את הרגישות לגילוי שעתוקים ספציפיים לסרטן הערמונית על ידי RT-PCR ואפשר חילוץ של RNA מדגימות שתן קפוא ואיסוף של sRNA.

השוואה בין בדיקה רקטלית ידנית לבין איסופי RNA בשתן ללא DRE ורמות ביטוי RT-PCR הראתה כי טכניקת איסוף של שתן ללא DRE על ידי גברים בביתם היא אופציה מעשית ופשוטה.

מקור: 

Martyn Webb, Kate Manley, Mireia Olivan, Ingrid Guldvik, Malgorzata Palczynska, Rachel Hurst, Shea P Connell, Ian G Mills, Daniel S Brewer, Robert Mills, Colin S Cooper, and Jeremy Clark BioTechniques 2020 68:2, 65-71

נושאים קשורים:  סרטן ערמונית,  פרוסטטה,  בדיקות שתן,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו