גיל המעבר 11.02.2019

טיפול הורמונלי לאחר גיל המעבר מגן מתסמונת מטבולית

הקשר בין טיפול הורמונלי לאחר גיל המעבר לתסמונת מטבולית בקרב נשים סוכרתיות ובריאות

טיפול הורמונלי. אילוסטרציה

מחסור באסטרוגן עקב גיל המעבר משנה את ההומיאוסטזיס המטבולי, מה שמגביר את הסיכון לתסמונת מטבולית אצל נשים לאחר גיל המעבר. בעוד לטיפול הורמונלי (HT) יש השפעות מועילות על מחלות כרוניות ועל תסמיני גיל המעבר, יש השערות רבות בנוגע לתופעות לוואי לטיפול.

קבוצת חוקרים מאוניברסיטת סיאול בקוריאה חקרו את הקשר בין HT לבין סינדרום מטבולי (MetS) ומרכיביו על ידי בחינת סטטוס סוכרת בקרב נשים בגיל העמידה לאחר גיל המעבר. תוצאות המחקר פורסמו החודש בכתב העת Maturitas.

במחקר השתתפו 39,295 נשים ללא סוכרת ו-3,359 נשים לאחר גיל המעבר בגילאי 40 עד 69 שנים ממחקר ה-Health Examinees-Gemי(HEXA-G) י2004-2003 עם סוכרת. ההבדלים הממוצעים במרכיבי הסינדרום המטבולי בין אלו שהשתמשו ב-HT לבין אלו שלא הוערכו באמצעות מודל ליניארי כללי ומבחני השוואות מרובות של Tukey. יחס הסיכויים לשכיחות (POR) ומרווחי סמך של 95% (CI) הוערכו באמצעות מודל הרגרסיה הלוגיסטית.

החוקרים מצאו שהשימוש ב-HT היה קשור לרמות נמוכות יותר של גלוקוז בצום, כולסטרול כללי, לחץ דם סיסטולי, אינדקס מסת הגוף, היקף מותניים ויחס מותניים לירכיים בקרב נשים חולות סוכרת ובריאות.

בנשים ללא סוכרת, שימוש ב-HT 'אי פעם' היה בקורלציה שלילית לשכיחות סינדרום מטבולי (POR=י0.80, 95% CI:י0.75-0.85) והמשתמשות הנוכחיות היו בעלות שכיחות נמוכה יותר של סינדרום מטבולי (PORי= 0.68, 95% CI:י 0.60-0.76). כמו כן, משך זמן ארוך יותר של טיפול ב-HT היה קשור בירידה בשכיחות של MetS.

החוקרים לא מצאו שונות בתוצאות אלו על בסיס גיל.

תוצאות המחקר מראות כי השימוש ב-HT קשור באופן שלילי לשכיחות סינדרום מטבולי בקרב נשים לאחר גיל המעבר. עם זאת, מחקרים נוספים נדרשים כדי לחקור את ההשפעה של HT על סינדרום מטבולי בקרב נשים קוריאניות.

מקור:

Kim, Ji-Eun, Jaesung Choi, JooYong Park, Jong-koo Lee, Aesun Shin, Sang Min Park, Daehee Kang, and Ji-Yeob Choi. "Associations of postmenopausal hormone therapy with metabolic syndrome among diabetic and non-diabetic women." Maturitas 121 (2019): 76-82.

נושאים קשורים:  מנפאוזה,  גיל המעבר,  סוכרת,  סינדרום מטבולי,  טיפול הורמונלי,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו