אלצהיימר 27.12.2018

תרופות אנטי-אנדרוגניות לסרטן הערמונית אינן קשורות בסיכון מוגבר לאלצהיימר

לא נמצא קשר בין טיפול באנטי אנדרוגנים למחלת אלצהיימר או הפרעה קוגניטיבית במאגר הנתונים של MedWatch

אלצהיימר (צילום: אילוסטרציה)
אלצהיימר (צילום: אילוסטרציה)

שני מחקרים גדולים מצביעים על סיכון לאלצהיימר בטיפול בתרופות אנטי אנדרוגניות, אך מחקרים אחרים מצאו סיכון מוגבר למחלת אלצהיימר וקוגניציה לקויה. קבוצת רופאים אמריקאים מ-Icahn School of Medicine at Mount Sinai בניו יורק ערכו מחקר כדי לקבוע האם טיפול מניעת אנדרוגן מגביר את הסיכון להפרעות בקוגניציה או במחלת האלצהיימר בגברים עם סרטן ערמונית.

החוקרים השתמשו בנתונים מ-MedWatch של ה-Food and Drug Administration (ה-FDA) ומידע בטיחותי מתוך תוכנית לדיווח על תופעות לוואי של תרופות. נכללו כלל הנתונים, הניתנים לקריאה על-ידי אלגוריתם, מ-MedWatch, כולל דיווחים שליליים של מטופלים על תרופות שהם חלק ממסד נתונים ציבורי.

כלי מקוון OpenVigil 2.1 נרתם לצורך השאילתה במסד הנתונים. תוכנת OpenVigil מחשבת יחסי דיווח יחסי (PRRs) מדוחות תגובה שליליים על מנת לקבוע אם השילוב של תרופות ותופעות לוואי מסוימות הוא מובהק ומשמעותי.

החוקרים ניתחו את נתוני הדיווח השלילי על אירועים אלה עבור תרופות חוסמות אנדרוגן: אגוניסטים להורמון luteinizing (LHRH) leuprolide, goserelin triptorelin, histrelin; ואנטי אנדרוגנים flutamide, nilutamide, enzalutamide, ו-bicalutamide; בנוסף נכלל LHRH אנטגוניסט degarelix; מעכב מעכבי CYP17 abiraterone, והאנטי פטרייתי ketoconazole, שהוא גם אנטי אנדרוגן וניתן לגברים עם סרטן הערמונית מתקדם.

הניתוח של נתוני אירועים ותופעות לוואי שליליות במאגר ה-FDA MedWatch אינו תומך ברעיון שהטיפול במחלות אנדרוגן כשלעצמו קשור למחלת האלצהיימר או לתפקוד לקוי של התפקוד הקוגניטיבי. ייתכן שסרטן הערמונית עצמו, או המתח שהוא מטיל על החולה, עלול להזיק למצב הרוח והאינטלקט, ולהגביר את הרגישות למחלת אלצהיימר ולהפרעה קוגניטיבית.

מקור:

Lehrer, Steven, Peter H. Rheinstein, and Kenneth E. Rosenzweig. "No Relationship of Anti-Androgens to Alzheimer’s Disease or Cognitive Disorder in the MedWatch Database." Journal of Alzheimer's Disease Reports Preprint (2018): 1-5.

נושאים קשורים:  אלצהיימר,  תפקוד קוגניטיבי,  שיטיון,  סרטן הערמונית,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו