סרטן הערמונית 29.07.2018

כריתת ערמונית רדיקלית לאחר טיפול פוטודינמי עם Tookad®

החוקרים מצאו כי ניתן היה לבצע כריתת ערמונית מקומית באופן מוצלח ברוב החולים שעברו טיפול פוטודינמי

ביופסיה של סרטן הערמונית

טיפול מקומי על ידי ®Tookad מסיס (VTP-vascular-targeted photodynamic therapy) מהווה אלטרנטיבה חדשה עם תחלואה מועטה לטיפול בסרטן ערמונית מקומי. מטרת מחקר זה הייתה לחקור את ההתכנות של כריתת ערמונית לאחר VTP ולתאר תוצאים קצרי וארוכי טווח.

בין השנים 2009-2016, 46 חולים עברו כריתת ערמונית לאחר VTP ב-13 מרכזיים רפואיים באירופה. החוקרים לא כלל במחקר עשרה חולים בעלי זמן מעקב של פחות משישה חודשים ובחנו באופן רטרוספקטיבי תוצאים קצרי טווח. התוצאים כללו זמן ניתוח חציוני, אובדן דם, הימנעות מפגיעה בעצב וסיבוכים. לאחר מכן, החוקרים בחנו תוצאים תפקודיים ואונקולוגיים עם זמן מעקב חציוני של 21 חודשים.

הגיל הממוצע של החולים היה 64 שנים (טווח 46-78). זמן חציוני בין ה-VTP לכריתת הערמונית היה 21 חודשים (טווח 3-61). רמות PSA חציוניות לפני VTP היו 5.5 ננוגרם/מיליליטר. זמן ניתוח חציוני היה 183 דקות ואובדן הדם החציוני היה 270 מיליליטר. על פי דיווח המנתחים, הניתוח היה קל לביצוע ב-17 חולים, קשה למדי בשבעה חולים וקשה בארבעה חולים עקב הידבקות רקמות. שמירת עצבים דו צדדית הייתה אפשרית ב-15 חולים וחד-צדדית בשני חולים. זמן חציוני של השארת קטטר בשופכה היה שמונה ימים ושהות חציונית בבית החולים היתה שישה ימים. לא נצפתה תמותה סביב הניתוח.

בקבוצת החולים שנבדקה נצפו חמישה סיבוכים בתר ניתוחיים. שוליים ניתוחיים היו חיוביים עבור 12 חולים. רמות PSA בדם היו בלתי ניתנות לגילוי ב-32 חולים לאחר שנה ובארבעת החולים האחרים לאחר חצי שנה (עבורם לא היו נתונים לאחר שנה). חמישה חולים עברו רדיותרפיה משלימה. לאחר זמן מעקב חציוני של 21 חודשים, 65% היו ללא אי-נקיטת שתן ול-32% הייתה אי-נקיטה קלה. 12% מהחולים היו בעלי זקפה ללא טיפול ו-64% היו בעלי זקפה עם טיפול מתאים.

מסקנת החוקרים היא כי כריתת ערמונית רדיקלית לאחר טיפול עם VTP הינה אפשרית עבור רוב גידולי הערמונית המקומיים החוזרים.

מקור: 

Pierrard, V. et al. (2017) European Urology Supplements. 16(3), e2089.

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן ערמונית,  רדיותרפיה,  כריתת ערמונית,  TOOKAD®,  VTP,  טיפול פוטודינמי
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו