בריחת טסטוסטרון 07.06.2018

בריחת טסטוסטרון עלולה להתרחש עם אגוניסטים ל-LHRH

בריחת טסטוסטרון, או עלייה פתאומית ברמות הטסטוסטרון מעל לרצוי, עלולה להתרחש במהלך טיפול מעכב אנדרוגן בסרטן הערמונית. מחקר זה מצא כי סוג התרופה ממשפחה האגוניסטים ל-LHRH השפיע על ההסתברות לבריחת טסטוסטרון, אך בריחת טסטוסטרון לא השפיעה כלל על רמות האנטיגן הספציפי לערמונית (PSA) או על ההישרדות ללא כישלון וההישרדות הכללית

מולקולה של טסטוסטרון (הדמיה)
מולקולה של טסטוסטרון (הדמיה)

המטרה של מחקר זה היתה לאפיין את הסבירות של בריחת טסטוסטרון (עלייה בודדת ברמת הטסטוסטרון מעל 50 ננוגרם/ד"ל בכל נקודת זמן במהלך טיפול באגוניסט ל- LHRHי[luteinizing hormone-releasing hormone agonist - LHRHa] בעת טיפולי קרינה וטיפול מעכב אנדרוגן (androgen deprivation therapy – ADT) בקרב מטופלים עם סרטן ערמונית ולבחון גורמי ניבוי לבריחת טסטוסטרון, רמות האנטיגן הספציפי לערמונית (PSA) במהלך בריחת הטסטוסטרון וההשפעה של בריחת טסטוסטרון על תוצאי המחלה.

כדי להיכלל בסקירת מאגר הנתונים, המידע הנדרש כלל את: (1) סוג ה-LHRHa שניתן, תאריך התחלת הטיפול ותאריך הפסקת הטיפול או משך הטיפול; (2) מידע על טיפולי הקרינה (תאריך ההתחלה ומינון) ולפחות שישה חודשי מעקב לאחר תום הטיפולים; (3) טיפולי קרינה לערמונית או לעריסת הערמונית (prostate bed) ו- (4) מדידה אחת לפחות של רמות טסטוסטרון ו-PSA בדם.

560 מטופלים שנמצאו במאגר הנתונים זוהו כמקבלי טיפולי קרינה ו-ADT.י375 מטופלים היו עם מדידה אחת לפחות של רמות הטסטוסטרון ו-PSA וניתן היה לקבוע את סוג ה-LHRHa שקיבלו 361 מטופלים. חציון המעקב של המטופלים שעודם בחיים היה 4.7 שנים. חציון מספר מדידות רמת הטסטוסטרון למטופל היה שש. ההיארעות של בריחת טסטוסטרון לכל מחזור טיפול למטופל היתה: 9.3% עם בוסרלין (Buserelin),י10.5% עם גוסרלין (Goserelin),11.5% עם זריקת לאופרוליד לשריר, 23.9% עם זריקה תת-עורית של לאופרוליד (Leuprolide subcutaneous) ו-6.7% עם טריפטורלין (Triptorelin)י(p=0.02). לא היה הבדל בהישרדות ללא כישלון ביוכימי או בהישרדות הכללית בקרב מטופלים לפי ריבוד בריחת טסטוסטרון. רמות ה- PSA המודאליות במהלך בריחת הטסטוסטרון היו רמות שלא ניתנות לאבחנה.

רמה בלתי ניתנת לאבחנה של PSA אינה שוללת נוכחות רמות טסטוסטרון גבוהות מהרצוי במהלך ADT. בעוקבה זו של מטופלים, נראה כי אין כל השפעה של בריחת טסטוסטרון על ההישרדות ללא הישנות ביוכימית או על ההישרדות הכללית.

מקור: 

Pharmacotherapy. 2018 Mar;38(3):327-333. doi: 10.1002/phar.2084. Epub 2018 Feb 7.
Testosterone Suppression with Luteinizing Hormone-Releasing Hormone (LHRH) Agonists in Patients Receiving Radiotherapy for Prostate Cancer.
Wilke D1, Patil N1, Hollenhorst H1, Bowes D1, Rutledge R1, Ago C1.

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן ערמונית,  טיפול מעכב אנדרוגן,  androgen deprivation therapy,  טיפולי קרינה,  רדיותרפיה,  אנטיגן ספציפי לערמונית,  PSA,  רמת טסטוסטרון,  אגוניסט ל- LHRH,  בוסרלין,  גוסרלין,  לאופרוליד,  לאופרולין,  אליגרד,  טריפטורלין,  הישרדות ללא כישלון ביוכימי,  הישרדות כללית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו