מחקרים 06.07.2017

משמעות פרוגנוסטית שונה לביטוי PD-L1 בתאים סרטניים לעומת תאי מערכת החיסון שהסתננו לגידול אורותליאלי

מבין התאים המרכיבים קרצינומה אורותליאלית בדרכי השתן העליונות, ביטוי PD-L1 על ידי תאים סרטניים מבשר רעות בעוד שביטוי PD-L1 על ידי תאי מערכת חיסון מסתננים מבשר הישרדות ממושכת

אימונותרפיה הפועלת על הקולטן PD-1 או על הליגנד PD-L1 הראתה תוצאות מבטיחות במספר מחלות ממאירות. עם זאת, המשמעות הפרוגנוסטית של ביטוי PD-L1 נותר תעלומה בקרב מטופלים עם קרצינומה אורותליאלית בדרכי השתן העליונות (upper tract urothelial carcinomaUTUC-). מחקר זה בוצע על מנת להעריך את הביטוי של PD-L1 ואת הקשר של ביטוי PD-L1 למאפיינים קליניקו-פתולוגיים ותוצאים אונקולוגיים במטופלים עם UTUC.

במחקר השתתפו 162 מטופלים עם UTUC. ביטוי PD-L1 בתאים הסרטניים ב- UTUC ובתאים מונונוקלארים שהסתננו לגידול (tumor-infiltrating mononuclear cells - TIMCs) וביטוי E-cadherin ו- N-cadherin על ידי תאי הגידול הוערכו בעזרת אימונוהיסטוכימיה. כמו כן, נבחן הקשר בין ביטוי PD-L1 בתאי הגידול וב – TIMCs לבין מאפיינים קליניקו-פתולוגיים והישרדות ספציפית לסרטן.

מבין 162 המטופלים, 20 (12.3%) היו חיוביים לביטוי PD-L1 בתאי הגידול ו- 35 (21.6%) היו חיוביים לביטוי PD-L1 ב- TIMCs. רמות נמוכות של ביטוי E-cadherin נקשרו לביטוי חיובי של PD-L1 בתאי הגידול (p=0.048) ולביטוי שלילי ב- TIMCs (p=0.033). ביטוי PD-L1 בתאי הגידול היה גבוה יותר בקרב מטופלים שהיו עם מחלת כליות כרונית (chronic kidney disease - CKD) בשלבים 4-5 טרם הניתוח, בהשוואה למטופלים שהיו ללא CKD או עם CKD בשלבים 1-3 (p=0.011). ביטוי PD-L1 היה דיפרנציאלי בתאי הגידול וב- TIMCs. ניתוחים רבי-משתנים חשפו כי ביטוי PD-L1 בתאי הגידול ניבא באופן בלתי-תלוי הישרדות קצרה יותר ספציפית לסרטן (p=0.012), בעוד שביטוי PD-L1 ב- TIMCs ניבא באופן בלתי-תלוי הישרדות ממושכת יותר ספציפית לסרטן (p=0.034).

ההשפעה הפרוגנוסטית של ביטוי PD-L1 על ידי תאים ב- UTUC קשורה לסוג התא המבטא את הליגנד. אימונוהיסטוכימיה של תאים מרקמת הגידול ורקע של מחלת כליות מתקדמת יכולים לנבא את הישרדות המטופלים, כאשר ביטוי PD-L1 בתאים הסרטניים מעיד על פרוגנוזה גרועה וביטוי PD-L1 על ידי תאי מערכת החיסון שהסתננו לגידול מעיד על פרוגנוזה משופרת.

מקור: 

Zhang B, Yu W, Feng X, Zhao Z, Fan Y, Meng Y, Hu S, Cui Y, He Q, Zhang H, Li D, He Z, Zhou L, Jin J, Han W.
Prognostic significance of PD-L1 expression on tumor cells and tumor-infiltrating mononuclear cells in upper tract urothelial carcinomaMed Oncol. 2017 May;34(5):94. doi: 10.1007/s12032-017-0941-2. Epub 2017 Apr 13.

נושאים קשורים:  מחקרים,  קרצינומה אורותליאלית בדרכי השתן העליונות,  אימונותרפיה,  PD-1,  PD-L1,  תאים מונונוקלארים שהסתננו לגידול,  E-cadherin,  N-cadherin,  מחלת כליות כרונית,  פרוגנוזה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו