מחקרים 20.06.2017

טיפול באבירטרון ופרדניזון בנוסף ל- ADT בחולי סרטן ערמונית גרורתי נאיבי לטיפול הורמונלי

מתוצאות מחקר LATITUDE עולה כי מתן משלב של אבירטרון ופרדניזון בנוסף לטיפול ב- ADT, לחולים עם mHNPC הוביל לשיפור משמעותי במשך הישרדות כוללת והישרדות ללא התקדמות הדמייתית

חולים המאובחנים לראשונה עם סרטן ערמונית גרורתי נאיבי לטיפול הורמונלי (metastatic hormone naïve prostate cancer – mHNPC), במיוחד אלו בעלי מאפיינים של סיכון גבוה, הם בעלי פרוגנוזה עגומה. טיפול באמצעות משלב של טיפול הורמונלי (androgen-deprivation therapy – ADT) ודוקטקסל הוביל לתוצאות משופרות בקרב חולים אלו, אך ישנם חולים שאינם מועמדים לטיפול באמצעות דוקטקסל ועשויים להרוויח מטיפול חלופי. ישנה התוויה לטיפול באמצעות אבירטרון אצטט (abiraterone acetate; AA - מעכב סלקטיבי לא הפיך של האנזים CYP17) ופרדניזון בחולי סרטן ערמונית גרורתי עמיד לטיפול הורמונלי (mCRPC). במחקר LATITUDE שתוצאותיו הוצגו בכנס ASCO 2017 ביקשו החוקרים להעריך את התועלת הקלינית במתן טיפול מוקדם באמצעות אבירטרון ופרדניזון בנוסף לטיפול הורמונלי בחולים עם אבחנה חדשה של mHNPC בסיכון גבוה.

במחקר מבוקר כפול סמיות שלב 3 נכללו 1199 מטופלים עם אבחנה חדשה של mHNPC, ו- 2 או יותר מתוך 3 גורמי סיכון (גליסון ≥ 8, ≥ 3 נגעים גרמיים, גרורות ויסרליות), שחולקו באופן אקראי ביחס של 1:1 לקבל טיפול באמצעות ADT + AA + פרדניזון, או באמצעות ADT ופלצבו. התוצאה העיקרית הוגדרה כסכם של משך הישרדות כוללת (OS) ומשך הזמן ללא התקדמות הדמייתית (rPFS).

בשלב ניתוח ביניים של הנתונים, בתום מעקב חציוני של 30.4 חודשים, 406 ממשתתפי המחקר נפטרו (48%). נמצא יתרון משמעותי מבחינת משך הישרדות כוללת בקבוצת הטיפול באבירטרון בהשוואה לקבוצת הפלצבו (HR 0.62, 0.51-0.76), עם שיעור הישרדות כוללת בתום 3 שנים של 66% בהשוואה ל- 49%, בהתאמה. משך הישרדות חציוני ללא התקדמות הדמייתית היה גם הוא ארוך משמעותית בקבוצת האבירטרון בהשוואה לקבוצת הפלצבו, כ- 33.0 חודשים לעומת 14.8 חודשים, בהתאמה (HR 0.47, 0.39-0.55). תופעות הלוואי בדרגה 3/4 שתועדו בקבוצת המחקר ובקבוצת הביקורת היו יתר לחץ דם (20.3% לעומת 10.0%, בהתאמה), היפוקלמיה (10.4% לעומת 1.3%), ועליית ALTי(5.5% לעומת 1.3%) או ASTי(4.4% לעומת 1.5%).

החוקרים מסכמים כי מתן טיפול מוקדם באמצעות אבירטרון אצטט ופרדניזון בתוספת לטיפול הורמונלי בחולים עם סרטן ערמונית גרורתי נאיבי לטיפול הורמונלי ובעלי מאפיינים של סיכון גבוה, הוביל לשיפור משמעותי במשך הישרדות כולל והישרדות ללא התקדמות הדמייתית, בהשוואה לטיפול באמצעות טיפול הורמונלי בלבד.

מקור: 

FIZAZI, Karim, et al. LATITUDE: A phase III, double-blind, randomized trial of androgen deprivation therapy with abiraterone acetate plus prednisone or placebos in newly diagnosed high-risk metastatic hormone-naive prostate cancer. 2017 ASCO Annual Meeting.

ערכה: טל בקרמן יוסקוביץ

נושאים קשורים:  מחקרים,  mHNPC,  אבירטרון אצטט,  מעכב CYP17,  ADT,  סרטן הערמונית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו